Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Universitetslärarens möjligheter att förena forskning och undervisning

Idag publicerades rapporten "Att möta den högre utbildningens utmaningar" av Institutionen för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

Rapporten handlar om universitetslärarens möjligheter till att kombinera forskning och undervisning. Författarna kommer från universiteten i Lund, Oslo och Linköping, varav en av författarna är Douglas Brommesson som är verksam vid institutionen.

Det har publicerats ett pressmeddelande om rapporten och där kan man läsa att:

”En genomsnittlig lektor (universitetslärare) undervisar betydligt mer än forskar. Det humboldtska idealet, dvs. att en universitetslärare ska forska och sedan låta undervisningen vara forskningsanknuten, blir svårt att upprätthålla. Rapportförfattarna ställer därför frågan: vad kan högskolesektorn själv göra för att stärka sina universitetslärare som pedagoger?”

Pressmeddelandet med en länk till rapporten finns på IFAU:s webbplats

Douglas Brommessons personliga sida