Fabio Cristiano har framgångsrikt försvarat sin doktorsavhandling!

Fabio Cristiano firas av sina handledare professor Karin Aggestam och professor Annika Björkdahl.

Fabio Cristiano har idag försvarat sin avhandling The Blurring Politics of Cyber Conflict: A Critical Study of the Digital in Palestine and Beyond.

Extern granskare var professor Anna Leander, Geneva Graduate Institute.

Försvarar sin avhandling Fabio Cristiano, här med huvudhandledare professor Karin Aggestam och opponent professor Anna Leander från Geneva Graduate Institute om avhandling vid Statsvetenskap Lund 2 juni 2022.
Försvarar sin avhandling Fabio Cristiano, här med huvudhandledare professor Karin Aggestam och opponent professor Anna Leander från Geneva Graduate Institute. Disputation vid Statsvetenskapliga institutionen i Lund 2 juni 2022.

Avhandlingen undersöker hur cyberkonfliktens politik omdefinierar våld, suveränitet och territorium i och genom cyberrymden. Det gör den genom att studera hur det digitala förmedlar olika aspekter och erfarenheter av konflikt och säkerhet i Palestina. Genom ett omfattande och kontextinformerat tillvägagångssätt teoretiserar denna forskning cyberkonflikt som ett fenomen som sträcker sig bortom de konventionella platserna, byråerna och kategorierna av internationell cybersäkerhet och krigföring.

Genom ett omfattande empiriskt tillvägagångssätt bidrar denna forskning också till cybersäkerhetsstudier genom att problematisera den epistemologiska relevansen av traditionella kategorier och trösklar för krigföring och säkerhet för att belysa den suddiga politiken för cyberkonflikt. Förutom att avslöja otillräckligheten i att inrama konflikter i cyberrymden som bara en fråga om krigföring och säkerhet, visar studien av cyberkonflikten i Palestina också hur konstruktionen och operationaliseringen av dessa berättelser i slutändan påverkar det politiska livet och individuella friheter via (beslagtagandet av) det digitala.

Mer information om avhandlingen finns i Lunds universitets forskningsportal