Bäck om hot, känslor och affektiv polarisering

Ökar den affektiva polariseringen då personer känner sig hotade? Och vilken betydelse har känslomässiga reaktioner till hot för fientlighet och partiskhet gentemot andra partiers anhängare?

Hanna_foto
Professor Hanna Bäck, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

Hanna Bäck har tillsammans med Emma Renström and Royce Carroll försökt besvara dessa frågor i två experimentella studier som genomförts i Sverige och Tyskland. De visar att personer som reagerar med ilska då de känner att den egna gruppen är hotad blir mer polariserade.

I artikeln ”Threats, Emotions, and Affective Polarization” som nyligen har publicerats i tidskriften Political Psychology kan du läsa mer om studiens resultat.

Artikeln finns att läsa på Wileys webbplats:

Threats, Emotions, and Affective Polarization - Renström - Political Psychology - Wiley Online Library

Till Hanna Bäcks personliga sida