Agneman och Strömbom ny artikel i Journal of Conflict Resolution

Gustav Agneman och Lisa Strömbom har tillsammans författat en ny artikel i Journal of Conflict Resolution (open access). Den presenterar resultat från ett fältexperiment i Meta, Colombia.

Svartvit bild på Lisa Strömbom. Foto.
Docent Lisa Strömbom, Lunds universitet.
Profilbild på Gustav Agneman. Foto.
Associate Professor Gustav Agneman, Department of Economics, Norwegian University of Science and Technology.

Artikeln bidrar till att öka förståelsen för hur etnicitet och tidigare affiliering med väpnade grupper formar möjligheter för politisk återintegrering efter krig. Den undersöker om deltagarna i ett conjoint-experiment i Colombia diskriminerar mellan politiska kandidater av europeisk och afrikansk härkomst och om politiker med olika etniska identiteter straffas på olika sätt för koppling till före detta väpnade grupper.

Ett av de viktigaste resultaten är att deltagarna visar en stark aversion mot politiker med kopplingar till väpnade grupper och att de diskriminerar afro-colombianska kandidater hårt. Det kontextberoende och subtila diskriminerande beteendets understryker behovet av att forskare beaktar en rad olika metoder och kontexter när de kartlägger diskriminering och dess konsekvenser för politisk återintegrering i fredsprocesser. Författarna uppmanar därför fler freds- och konfliktforskare att bygga vidare på den här studien för att undersöka andra fall av diskriminering som påverkar övergången från fred till krig.

Länk till artikeln: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00220027231222252

Länk till Lisa Strömboms personliga sida