Ingesson vill uppmärksamma studenter på fördomar, gruppdynamik och vilseledning

Tony Ingesson har skrivit artikeln ”Anticipating the Zombie Apocalypse: Using Improbability to Teach Intelligence Analysis” som har publicerats i tidskriften ”International Journal of Intelligence and CounterIntelligence”.

En av utmaningarna inom underrättelseanalys som akademiskt ämne och som praktisk verksamhet är att försöka förebygga olika former av förutfattade meningar, mer eller mindre undermedvetna personliga uppfattningar, samt gruppdynamiska mekanismer, som alla kan påverka analysarbetet negativt. Dessutom förekommer aktiva försök att vilseleda analytikerna från olika former av motståndare i många sammanhang.

Artikeln beskriver två olika övningar, utvecklade av Tony Ingesson. Övningarna syftar till att uppmärksamma studenterna på hur de kan påverkas av vilseledning och såväl individuella som gruppbaserade psykologiska mekanismer.

Genom att bygga upp övningarna kring ovanliga eller långsökta fallstudier som inte normalt faller inom underrättelseanalysens område, i form av ett bedrägerifall kring en uråldrig bit papyrus, samt en stundande zombieapokalyps, ställs studenternas analytiska färdigheter på sin spets samtidigt som de tvingas hantera såväl tidspress och vilseledning, som gruppdynamiken som oundvikligen uppstår.

Läs artikeln på tandfonline.com

Tony Ingessons personliga sida