Ny antologi startskottet för “Scandinavian School of Projectification Research”

Mats Fred och Sebastian Godenhjelm är redaktörer för antologin “Projectification of Organizations, Governance and Societies - Theoretical Perspectives and Empirical Implications”. Boken samlar ett begynnande forskningsfält kring projektifiering genom att länka samman forskare i något som kan kallas ”the Scandinavian School of Projectification Research”.

Projectification of Organizations Governance and Societies, illustration.

Antologin handlar om projektifiering - ett koncept som försöker fånga det ökande beroendet av "projekt" i samtida samhällen. Trots sin betydelse har denna utveckling och omvandling, inte bara av offentliga och privata organisationer utan också vår arbetsmiljö och vårt sätt att leva, fått liten vetenskaplig uppmärksamhet jämfört med andra stora samhällsförändringar.

Efter det att konceptet projektifiering först myntades i mitten av 1990 talet har fenomenet vuxit i omfattning, och forskare bortom management- och organisationsstudier har argumenterat för och tillämpat ett bredare och kritiskt perspektiv på vad projekt är och hur vi ska förstå projektifiering. Denna antologi samlar forskare som kritiskt granskar funktionen, effekterna och logiken bakom projektifiering och analyserar dess praktiker och sammanhang.

Boken befäster detta forskningsfält genom att illustrera teoretiska perspektiv på, och empiriska implikationer av, projektifiering. Den belyser också behovet av mer forskning och uppmuntrar flera discipliner att granska detta fenomen ur andra perspektiv.