FN: s klimattoppmöte i Paris fokus för interaktiv öppen online-kurs

Kursen "Climate Change: a question of justice" (Klimatförändring: en fråga om rättvisa) kommer att hållas lagom till FN: s klimattoppmöte i Paris i december och är en kurs som är öppen för alla utan avgifter.

Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet samarbetar med det interdisciplinära distansutbildningsprogrammet i miljövetenskap (Infernum) vid Hagen universitet, Tyskland för att producera denna MOOC-kurs (MOOC massive open online course).

Politik om klimatförändringar mer än bara internationella förhandlingar

MOOC-kursen fokuserar på det samhällsvetenskapliga perspektivet på klimatförändringarna och välkända experter och aktivister inom klimaträttvisa medverkar. Från Lunds universitet föreläser Lennart Olsson, Johannes Stripple, Fariborz Zelli, Tobias Nielsen och Angela Oels. Ämnena innefattar bland annat icke-statliga organisationers roll, det europeiska systemet för utsläppshandel, ”land-grabbing” (stater eller privata investerare som köper upp mark i fattiga länder för egen användning/landrofferi), divestment (avveckling, att sluta investera i den industri som förstör klimatet) och degrowth (nerväxt, en term som används om alternativ till dagens tillväxtorienterade samhällsutveckling). "Vi är angelägna om att visa att politik om klimatförändringar är mer än bara internationella förhandlingarna", säger Dr. Angela Oels, gästprofessor vid Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

15-minuters videoföreläsningar

Den faktiska kursstarten för föreläsningarna är den 28 september och kursen pågår fram till 23 november. Kursen är uppdelad i 8 enheter som var och en innehåller fyra eller fem 15-minuters videoföreläsningar.

"Vi utmanade våra professorer att berätta om sin forskning i ett vardagligt språk och att hålla sig korta, inte mer än 15 minuter var", säger Sara Becker, forskarassistent, som arbetar tillsammans med Daniel Otto vid Hagen University

Kursen kommer att hållas på engelska, är öppen och kostnadsfri för alla och kommer inte med några förpliktelser. Studenter som fullföljer ett test med flervalsfrågor efter att ha tagit del av föreläsningarna kan få ett intyg om deltagande kostnadsfritt.

Interaktivt forum

Målet är att göra MOOC-kursen så interaktiv som möjligt. Förutom de korta videoföreläsningar, som är tillgängliga när som helst, kommer det att finnas plats för diskussioner i ett online-forum. Varje vecka kommer en föreläsare att vara online under en timme för att svara på de frågor som tas upp i forumet. I slutet av varje vecka kommer en föreläsare att svara på de frågor som kommer upp i forumet i en inspelad intervju.

Första enheten startar 28 september

Den första enheten The Science of Climate Change kommer att innehålla fyra föreläsningar:

• The science of climate change (Vetenskapen om klimatförändringarna)
  • Sea level rise – Are we pulling the plug from Antarctica? (Höjningen av havsnivån – drar vi proppen ur Antarktis?)
  • Climate change mitigation and the 2° target (Klimatförändringarna och 2-gradersmålet)
  • Adaptation to climate change: options and uncertainties (Anpassning till klimatförändringen: alternativ och osäkerheter)

Ett svenskt-tyskt samarbetsprojekt

MOOC-kursen initierades av Dr. Angela Oels, tidigare vetenskaplig direktör för det interdisciplinära distansutbildningsprogrammet i miljövetenskap (Infernum) vid Hagen universitet. Angela fick ett stipendium 2015, Humboldt stipendiet från Riksbankens Jubileumsfond, för att arbeta vid statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet och Lunds universitets centrum för studier av uthållig samhällsutveckling under ett år. Inspelningen av MOOC-föreläsningarna leddes av Centrum för medie- och IT (ZMI) vid Hagen universitet i samarbete med den svenska medieutvecklare eduVID. På den tyska sidan har det tyska förbundsministeriet för utbildning och forskning sponsrat produktionen av MOOC-kursen.