Europeiska rådets förhandlingar en framgång för masterstudenter i Lund

Det årliga förhandlingsspelet och rollspelet är en del av kursen European Governance, foto.
Det årliga förhandlingsspelet och rollspelet är en del av kursen European Governance inom den första terminen av Lunds långvariga och mycket framgångsrika Masters in European Affairs (MEA).

Europeiska rådets möte mellan EU:s stats- och regeringschefer arrangerades i veckan med stor framgång av Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet

Under ledning av det spanska ordförandeskapet för EU, Europeiska rådets ordförande och Europeiska kommissionen, hölls på morgonen ett möte i rådet (allmänna frågor) och rådets arbetsgrupp för energi, för att höra om kommissionens ordförande Ursula von der Leyens planer i hennes tal om tillståndet i unionen samt förhandla fram gemensamma ståndpunkter om prissättning på gas, ren vätgas och energiomställning i riktning mot nettonollutsläpp av koldioxid.

På eftermiddagen träffades delegaterna från EU:s medlemsländer i Europeiska rådet för att förhandla om minskningar för beroendet av fossila bränslen, ta itu med höga gaspriser och vägen fram från energikrisen och lågkonjunkturen, problem som är gemensamma för hela Europa i samband med Rysslands invasion av Ukraina. Med stor framgång nådde Europeiska rådet sent på dagen en överenskommelse om en omedelbar och långsiktig strategi för att ta itu med krisen med fossila bränslen i hela EU och gå mot en mer hållbar framtid.

Bortsett från att alla presidenter, statsministrar, utrikesministrar, energiministrar och kommissionärer spelades av masterstudenter från Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet.

Det årliga förhandlingsspelet och rollspelet är en del  av kursen European Governance inom den första terminen av Lunds långvariga och mycket framgångsrika Masters in European Affairs (MEA). Förhandlingarna drevs av och samordnades genom studenterna själva, organiserade i delegationer från Spanien, Estland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Polen, Sverige, kommissionen och Europeiska rådets ordförande.

Förhandlingsspelet och rollspelet är viktiga delar av MEA: s studentcentrerade Active Learning-pedagogik som placerar studentbehov och utbildning i hjärtat av programmet. Rollspelet ger insikt i förhandlingsdynamiken inom EU och motiverar elevernas lärande om EU: s energi-, miljö-, industri-, teknik- och säkerhetspolitik.

Vid sidan av förhandlingarna satt rollspelande tjänstemän från rådets sekretariat som gav snabb hjälp och råd, docent Malena Rosén Sundström och professor Ian Manners.