Eliters kommunikation och affektiv polarisering

Kan politiska eliter påverka den affektiva polariseringen bland väljarna genom deras kommunikation på sociala medier? Spelar det någon roll vad de säger eller är det tillräckligt att få ett neutralt meddelande från en representant från ditt favoritparti eller ett hatat parti?

Hanna_foto
Professor Hanna Bäck, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
Alexander Ryan, Svartvitt högupplöst foto.
Postdoktor Alexander Ryan, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

Hanna Bäck, Royce Carroll, Emma Renström och Alexander Ryan har försökt besvara dessa frågor med hjälp av ett enkätexperiment. De visar att väljarna tolkar in budskap i neutrala meddelanden och blir mer polariserade när de ser kommunikation från in- eller utgruppsrepresentanter. I artikeln, ”Elite communication and affective polarization among voters”, publicerad i Electoral Studies, kan du läsa mer om deras resultat.

Författare: Hanna Bäck, Royce Carroll, Emma Renström, Alexander Ryan

Titel: Elite Communication and Affective Polarization among Voters

Länk till publikation: Bäck, H., Carroll, R., Renström, E., & Ryan, A. (2023). Elite communication and affective polarization among voters. Electoral Studies84, 102639. Elite communication and affective polarization among voters - ScienceDirect