Kroniska kriser och humanitära insatser vid kärnkraftskatastrofer som Tjernobyl och Fukushima

I artikeln jämförs två tillvägagångssätt för transnationell humanitär återhämtning som italienska organisationer använde sig av för barn som drabbades av kärnkraftskatastroferna i Tjernobyl och Fukushima. Det första tillvägagångssättet var hemvistelse och det andra - lägervistelse.

Med hjälp av djupintervjuer med barn och deras föräldrar från Belarus och Japan samt rapporter från icke-statliga organisationer och media visar artikeln att båda de humanitära metoderna hade avsedda och oavsiktliga konsekvenser för barnens välbefinnande. De avsedda konsekvenserna var förbättrad hälsa och social integration, medan de oavsiktliga konsekvenserna var psykisk oro och social diskriminering.

Artikeln ökar medvetenheten om att goda humanitära avsikter inte alltid leder till goda resultat.

Författare:

Ekatherina Zhukova

Titel:

Kroniska kriser och humanitära insatser vid kärnkraftskatastrofer: återhämtning av barn från Tjernobyl och Fukushima i Italien.