Statsvetenskapliga institutionens ambassadör firas som jubeldoktor!

Gruppfoto vid firandet på Statsvetenskapliga institutionen av Mats Bergquist som jubeldoktor vid Lunds universitet. Foto: Björn Frostner
Mats Bergquist jubeldoktor vid Lunds universitet hedras av vänner och tidigare kollegor vid Statsvetenskapliga institutionen.

Vid doktorspromoveringen 6 maj utsågs Mats Bergquist till jubeldoktor vid Lunds universitet.

Bergquist disputerade i statsvetenskap 1970 på en doktorsavhandling om den svenska EEC-debatten i början av 1960-talet. Bergquists yrkeskarriär har varit inom utrikesförvaltningen, där han bland annat varit Sveriges ambassadör i London, Tel Aviv och Helsingfors. Han har alltid hållit god kontakt med institutionen och statsvetenskapen, bland annat som gästföreläsare och flitig medarbetare i Statsvetenskaplig tidskrift. Efter högtidligheterna i Domkyrkan anordnade Statsvetenskapliga institutionen en mottagning där vänner och tidigare kollegor hedrade jubilaren.