Skogsforskning över ämnesgränserna – Unga forskare om skogen

Forest researchers during a symposium in Lund. Photo.

I slutet av januari träffades för första gången omkring 50 doktorander från fyra länder för att diskutera skogens dåtid, nutid och framtid. En nyckelinsikt från mötet var att pågående forskning är långt mycket bredare än vad den allmänna debatten ger sken av.

Deltagare från 10 universitet i Sverige, Norge, Danmark och Polen gick från storskaligt till mikroskopiskt, från EU:s skogspolitik till mikrobiologiska processer. Dag två åkte deltagarna till skogs och träffade Stiftelsen skånska landskap, skogsmaskinförare och en privat skogsägare, vilket väckte diskussioner kring unga forskares roll i koppling till skogsbruket och skogspolitiken.

Forest research beyond disciplines, photo of group in forest.

Från Statsvetenskapliga institutionen deltog doktoranderna Maja Tejre, Katja Garson och Hanna Ekström, som också var med och organiserade eventet tillsammans med Keeli Curtis, SLU, och Tristan Bakx, Lunds universitet. Eventet genomfördes med stöd från forskarskolorna SILVA och ClimBEco.

Vill du veta mer? Kontakta hanna [dot] ekstrom [at] svet [dot] lu [dot] se (hanna[dot]ekstrom[at]svet[dot]lu[dot]se)