Ny forskningsgrupp om tillitsbaserad styrning av offentlig sektor

Niklas Altermark och Dalia Mukthar-Landgren har blivit utnämnda att ingå i Tillitsdelegationens forskningsgrupp, där de kommer att arbeta med att ta fram nya styrmodeller för offentlig verksamhet.

Tillitsdelegationen arbetar för en mer tillitsbaserad styrning av offentlig sektor.

Nu ska närmare 30 forskare följa tolv försöksverksamheter inom vård, skola, omsorg runt om i hela Sverige med målet att utveckla en mer tillitsbaserad styrning i välfärdssektorn. Arbetet ska bland annat resultera i en antologi om tillitsbaserad styrning där goda exempel ska kunna hämtas rörande till exempel ledarskap, tillsyn, uppföljning, innovation eller ersättningsmodeller.

Niklas Altermark och Dalia Mukthar-Landgren kommer att arbeta med området förskola inom verksamheten Malmö kommun.