Mer toppstyrning i svenska ledarskapsprogram för civilsamhället?

Institutionens medarbetare Niklas Altermark och Milka Ivanovska Hadjievska är medförfattare till en ny artikel om ledarskapsutbildning för civilsamhället.

Undersökningen visar att svenska ledarskapsprogram har en individualistisk syn på ledarskap som har ett starkt fokus på vertikal styrning. Jämfört med Storbritannien, som är det andra fallet som undersöks, finns färre inslag av kollaborativt ledarskap och förankring. Studien visar dessutom att det behövs fler studier som systematiskt undersöker hur ledarskapsideal reproduceras i civilsamhället.

Länk till artikeln Training leaders for the future? Leadership models for emerging and aspiring civil society leaders in Sweden and the UK

Författare: Ivanovska Hadjievska, MilkaJohansson, HåkanAltermark, Niklas

Voluntary Sector Review - An international journal of third sector research, policy and practice