Vetenskapssocieteten i Lund ger pris till statsvetenskaplig avhandling

Klas Nilsson har i dagarna tagit emot pris ur “Insamlingsstiftelsen Näringslivets Fond för Humanistisk Forskning” för sin avhandling ”The Money of Monarchs”. Priset förmedlas av Vetenskapssocieten i Lund och överräcktes vid en årshögtid fredagen den 23:e november.

Vetenskapssocieteten har som uppgift att främja humanistisk vetenskaplig forskning, bland annat genom att ge stöd till yngre forskare.

Enligt Societeten lämnar Nilssons doktorsavhandling “ett viktigt bidrag till forskningen om sambandet mellan staters inkomster och styrelseskick”.

Motiveringen fortsätter:
“Avhandlingen — som bygger på fallstudier av de svenska kungarna Gustav Vasa, Karl XI och Gustav III — visar att tidigmoderna härskare ofta hade privata inkomster, vilket gjorde dem politiskt självständiga. Därmed hejdades framväxten av representativa institutioner och av utvidgade fri- och rättigheter för andra grupper i samhället. Avhandlingen gör intressanta kopplingar mellan politiska förhållanden i nutiden, inte minst i oljestaterna, och politiska förhållanden för hundratals år sedan. Den bidrar därmed till såväl historieforskning som samhällsvetenskap”.