Debatt om våld och extremism i Mellanöstern sänds i SVT

OUTREACH: Nu på onsdag, den 12 april klockan 15:15 sänds debatten War, extremism and development in Africa and the Middle East på SVT:s Kunskapskanalen.

Annika Björkdahl och Anders Persson

Vissa hävdar att vi har anledning att vara pessimistiska om utvecklingen i Mellanöstern och mer optimistiska när det gäller Afrika, andra säger det motsatta. I debatten, som spelades in den 9 mars i Af-borgen i Lund, deltog Anders Persson, statsvetare, Rouzbeh Parsi, lektor i mänskliga rättigheter och Lotta Schüllerqvist, vice ordförande, Reportrar utan gränser. Statsvetenskapliga institutionens Annika Björkdahl var moderator.

Anders Persson berättar för institutionens webbredaktör att fokus för debatten låg på situationen i Mellanöstern och på vad som har gått snett där de senaste åren.

– Det finns mycket forskning om hur världen i allmänhet blir ett bättre och fredligare ställe, Steven Pinker och Joshua Goldstein ger exempel på detta, men det förefaller som att Mellanöstern är ett undantag för den positiva trenden, säger Anders Persson.

Kostnaden för en statskollaps eller ”failed state” i form av instabilitet, ekonomiskt bistånd, flyktingar, terrorism och politiskt våld är hög, även för oss här i Europa, mycket högre än vad vi tidigare trodde, menar Anders Persson. Det blir globala konsekvenser.

– Det är slående hur allvarlig situationen i Mellanöstern är idag, hur få lösningar som finns och hur mycket problemen faktiskt påverkar oss globalt. Och det talas inte tillräckligt mycket om hur klimatförändringar påverkar konflikter. Visste du att det till exempel var en omfattande torka i Syrien strax innan kriget bröt ut där? säger Anders Persson.

– Till det adderar vi osäkerheten som USA:s president Donald Trump medför, det svaga ledarskapet i EU och vi har en inte så upplyftande situation.

Finns det något upplyftande du tar med dig från debatten?

– Det som känns positivt är att vi hade en proppfull lokal under diskussionen med en intresserad publik som ställde många och långa frågor. Det var en spännande panel som diskuterade dagsaktuella, viktiga världspolitiska frågor, säger Anders Persson

Söndagen den 16 april kl 13:15 sänds reprisen.

Anders Perssons personliga sida

Annika Björkdahls personliga sida