Hedling om visuell diplomati under virtuella toppmöten

Elsa Hedling har nyligen publicerat den samförfattade artikeln ”Visual diplomacy in virtual summitry: status signalling during the coronavirus crisis”, tillsammans med August Danielson (Uppsala universitet). Artikeln är publicerad open access i tidskriften Review of International Studies.

Artikeln studerar hur övergången till virtuella möten under pandemin innebar ett hastigt avbrott i diplomatiska rutiner bland annat genom avsaknaden av ett visuellt protokoll. Detta innebar nya möjligheter för stater och dess ledare att presentera den egna staten på ett sätt som signalerar status i den internationella hierarkin. Mot bakgrund av detta studeras ett av de första virtuella toppmötena som ägde rum när G20-länderna sammanträdde i mars 2020.

Läs artikeln på Cambridge University Press webbplats

Elsa Hedlings personliga sida