Anders Uhlin om civilsamhällesaktivism och internationella organisationer

Anders Uhlin har författat kapitlet “Opening Up of International Organizations” i boken Beyond the Boomerang: From Transnational Advocacy Networks to Transcalar Advocacy in International Politics, redigerad av Christopher L. Pallas och Elizabeth A. Bloodgood, publicerad av The University of Alabama Press.

Om kapitlet:

Internationella organisationers öppnande för deltagande av civilsamhällesaktörer har varit en betydande trend i världspolitiken sedan 1990-talet. Detta har haft viktiga konsekvenser för aktivism över nationsgränser. Kapitlet ger en översikt över hur internationella organisationer öppnat upp för civilsamhällesaktörer och diskuterar hur denna process kan analyseras i termer av ”möjlighetsstrukturer”. Olika förklaringar till den ökande öppenheten beaktas och implikationer för civilsamhällesaktivism diskuteras.

Till hemsidan för Beyond the Boomerang på University of Alabama Press (ua.edu)