Styr kunskap välfärden?

En flicka går över en gångbro med träd runt omkring
Foto: Leif Johansson

Välfärden styrs av olika typer av kunskaper och detta är särskilt framträdande i samverkansprojekt. I en ny avhandling visar Josef Chaib hur beslut ofta baseras på kunskap, men att det finns olika typer av kunskap i organisationen. Forskning och vetenskap är mest framträdande, men även de professionellas tysta kunskap har stor betydelse.

– Den professionella kunskapen är inte synlig på samma sätt som vetenskapen är. Den verkar ofta i det dolda och kommer till uttryck framför allt i det konkreta välfärdsarbete som bedrivs. Till exempel när barn och unga utreds inom socialtjänsten eller när de kommer i kontakt med elevhälsan eller sjukvården, berättar Josef Chaib, doktorand i statsvetenskap vid Malmö universitet och Lunds universitet.

Han har i sin nya avhandling studerat hur olika typer av kunskap ligger till grund för beslut inom välfärden. Han har studerat hur olika myndigheter och yrkesgrupper inom välfärdssektorn samverkar kring barn och unga för att undersöka vad som styr samverkan.

– Just i samverkan saknas ofta de mer traditionella beslutsvägarna. Det är en organisation som är lite mindre formaliserad jämfört med socialtjänsten, skolan, polismyndigheten eller sjukvården. Det gör att politiker, chefer och professionella får ikläda sig nya roller, säger Josef Chaib.

Forskningen har en stark roll, men Josef Chaib pekar på betydelsen av den tysta kunskap som kännetecknar professioner och som ofta baseras på lång erfarenhet.

– Trots att den professionella kunskapen ofta är tyst så visar studien att den spelar en viktig roll för hur samverkan bedrivs, säger Josef Chaib.