Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hur upplever smärtdrabbade individer sitt möte med Försäkringskassan?

Stina Melander har tillsammans med Benjamin Claréus genomfört en studie för att få fram en fördjupad kunskap om Försäkringskassans låga förtroendesiffror genom att undersöka hur smärtdrabbade individer upplever mötet med myndigheten. Denna studie har nu resulterat i artikeln ”Det bräckliga förtroendet – om Försäkringskassans bemötande av smärtpatienter”. 

Genom en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder dras slutsatsen att det låga förtroendet kan kopplas till Försäkringskassans dubbla legitimitetsgrunder – den byråkratiska och den professionella. 

Negativa besked innebär visserligen att förtroendet sjunker men detta kan till viss del vägas upp av ett gott bemötande. Ett gott bemötande definieras av de smärtdrabbade som ett personligt möte där myndighetens handläggare förmår att balansera den byråkratiska legitimitetens krav på förutsägbarhet med den professionella legitimitetens krav på personlig bedömning. 

Läs artikeln på djoef-forlag.dk

Stina Melanders personliga sida