Christer Jönsson med nya publikationer

Christer Jönsson har skrivit två bokkapitel. Först kapitlet är "Lessons for Democracy: Diplomacy to the Rescue?" i boken ”Democracy under Threat: A Crisis of Legitimacy?”. Det andra kapitlet är "Evolution in Knowlege and Norms" (medförfattare Leon Gordenker) i boken ”The Oxford Handbook on the United Nations” (andra upplagan).

Democracy under Threat: A Crisis of Legitimacy?
Boken ”Democracy under Threat: A Crisis of Legitimacy?” innehåller komparativa studier av demokratier som tidigare haft olika typer av auktoritära regimer (Polen, Turkiet, Sydafrika, Chile, Sydkorea och Taiwan) med Sverige och Tyskland som kontrollfall. Mitt kapitel diskuterar vilka lärdomar demokrati som institution kan dra från diplomati för att klara sig ur dagens kris.

Lessons for Democracy: Diplomacy to the Rescue?

The Oxford Handbook on the United Nations
I 45 kapitel och med ett förord av FN:s generalsekreterare António Guterres belyser ”The Oxford Handbook on the United Nations” historiska, juridiska, politiska och administrative aspekter av FN:s många roller. Det kapitel jag skrivit tillsammans med Leon Gordenker, en veteran inom studiet av FN, undersöker hur FN-systemet på olika sätt sprider information om världsorganisationen och hur FN tillgodogör sig och hanterar kunskap om världen.

Evolution in Knowlege and Norms

Encyclopedia of Democracy
Som medlem i redaktionskommittén för ”Encyclopedia of Democracy” har han varit författare till ett antal uppslagsord, inklusive längre artiklar kring "Coercive Diplomacy", "International Relations Theory and Diplomacy", ”Non-State Actors and Diplomacy” and ”Suez Crisis (1956)”.

Encyclopedia of Democracy

Christer Jönssons personliga sida