Kristina Jönsson

Historier om mark : Politisering, egendom och tillhörighet i Molo, Kenya

• Ulrika Kolben Waaranperä

Summary, in Swedish

Den här avhandlingen syftar till att utforska politiseringen av mark på lokal nivå i Kenya. Avhandlingen visar hur tillgång till mark legitimeras via berättelser om egendom (property) och tillhörighet (belonging). Begreppet djup politik (deep politics) används för att visa hur de här berättelserna inte bara förändrar synen på mark utan också synen på politik.
De empiriska kapitlen beskriver hur statens politiska åtgärder – till exempel inrättandet av bosättningar, fördelning av markbundna resurser eller förändringar av valkretsgränser – har gett upphov till berättelser på lokal nivå om hur egendom och tillhörighet bör definieras. Avhandlingens resultat bygger på extensivt fältarbete. Det huvudsakliga empiriska materialet består av kvalitativa intervjuer med 129 personer, i första hand genomförda i Molo. Intervjuerna kompletteras både med etnografiska observationer och arkivkällor.
Både i tidigare forskning och på policy-nivå har mark ofta behandlats som en i huvudsak ekonomisk resurs som kan regleras på ett sätt som är tekniskt, juridiskt och frikopplat från kontextuella faktorer. Sådana antaganden har legat till grund för många privatiseringsreformer av mark, framförallt i det globala syd. Avhandlingen visar hur sådana antaganden vilar på förenklade antaganden som inte tar hänsyn till varken historisk, politisk eller social kontext genom att beskriva hur mark, också årtionden efter det att privata äganderätter etablerats, behöver motiveras och legitimeras med andra argument, till exempel med berättelser om tillhörighet och om egendom grundad i historiska anspråk. Detta fördjupar kunskapen om egendomsrättigheter som relationella och därför mottagliga för politisering, vilket är avhandlingens huvudbidrag. Härigenom ökar förståelsen för varför markreformer inte nödvändigtvis löser konflikter utan istället kan bidra till att fördjupa dem.

• Statsvetenskapliga institutionen

Försvarstid

Försvarsplats

Niagara, auditorium, NI:C0E11, Nordenskiöldsgatan 1, Malmö