Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Profilbild på Mats Fred. Foto.

Mats Fred

Biträdande universitetslektor

Profilbild på Mats Fred. Foto.

Samverkan som marknads­skapande – introduktionen av social impact bonds i Sverige och Finland

Författare

  • Mats Fred
  • Patrik Hall
  • Dalia Mukhtar-Landgren

Redaktör

  • Åsa Hedberg Rundgren
  • Charlotta Klinga
  • Mikael Löfström
  • Linda Mossberg

Summary, in Swedish

Det är vanligt att anta att marknad och samverkan befinner sig i motsatsställning: på en marknad ska det idealt sett råda konkurrens mellan olika aktörer medan samverkan vanligen handlar om flera aktörers gemensamma strävan mot samma mål. Stater och inte minst EU:s institutioner vidtar regelbundet åtgärder för att skapa marknader och konkurrens, och i dessa åtgärder finns ofta direkta försök att förhindra samverkan mellan aktörer. I det här kapitlet undersöker vi en process där samverkan syftar till at skapa en ny marknad inom offentlig verksamhet - en marknad för social impact Bonds (SIB). Samverkan står i detta fall inte i motsättning till konkurrens eller marknad utan är snarare en strategi som aktörer använder sig av i marknadsskapande syfte.

Avdelning/ar

  • Statsvetenskapliga institutionen
  • CIRCLE

Publiceringsår

2021

Språk

Svenska

Sidor

425-446

Publikation/Tidskrift/Serie

Perspektiv på samverkan : om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • Samverkan
  • Social impact bond
  • marknadisering

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789144143804