Profilbild på Mats Fred. Foto.

Mats Fred

Biträdande universitetslektor

Profilbild på Mats Fred. Foto.

Samverkan som marknads­skapande – introduktionen av social impact bonds i Sverige och Finland

• Mats Fred
  • Patrik Hall
  • Dalia Mukhtar-Landgren

Redaktör

• Åsa Hedberg Rundgren
  • Charlotta Klinga
  • Mikael Löfström
  • Linda Mossberg

Summary, in Swedish

Det är vanligt att anta att marknad och samverkan befinner sig i motsatsställning: på en marknad ska det idealt sett råda konkurrens mellan olika aktörer medan samverkan vanligen handlar om flera aktörers gemensamma strävan mot samma mål. Stater och inte minst EU:s institutioner vidtar regelbundet åtgärder för att skapa marknader och konkurrens, och i dessa åtgärder finns ofta direkta försök att förhindra samverkan mellan aktörer. I det här kapitlet undersöker vi en process där samverkan syftar till at skapa en ny marknad inom offentlig verksamhet - en marknad för social impact Bonds (SIB). Samverkan står i detta fall inte i motsättning till konkurrens eller marknad utan är snarare en strategi som aktörer använder sig av i marknadsskapande syfte.

Avdelning/ar

• Statsvetenskapliga institutionen
  • CIRCLE

Publiceringsår