Internationella ekonomiska institutioner och inhemska aktörer i klimatförändringsregimen

- olika fall av klimatfinansiering och subventioner till fossila bränslen

Finansierat av Svenska Vetenskapsrådet, Riksbankens Jubileumsfond och svenska Forskningsrådet Formas.

Hur hanteras klimatförändringarna av institutioner som skapats för att hantera ekonomiska frågor?

Projektet analyserar rollen av internationella ekonomiska institutioner såsom G-20 (Group of 20) och OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) samt inhemska ekonomiska institutioner (finansdepartement) i den internationella klimatpolitiken.

Det empiriska fokuset ligger på olika fall rörande klimatfinansiering och utfasning av subventioner för fossila bränslen eftersom det här finns ett stort engagemang från internationella ekonomiska institutioner samt att dessa gjort stora framsteg i internationella förhandlingar.

Konkret kommer analysen att baseras på analyser av beslutsprocesser i åtta länder:  USA, Tyskland, Kina, Brasilien, Storbritannien, Indien, Danmark och Sverige.