Dalia Mukhtar-Landgren
Docent | Universitetslektor
Att skapa framtidens resande : 15 förutsättningar för lärande i innovationsarbete
Författare
Summary, in Swedish
Den här rapporten handlar om lärande från experiment och vänder sig till dig som arbetar med innovation i svenska regioner och kommuner. I fokus ligger frågor kring organisatoriskt lärande, som här förstås som ett medel för att uppnå strategisk förnyelse av en organisation. Lärande är således nära besläktat med förändring. Vår utgångspunkt är att allt lärande kan förstås som en form av översättning mellan det som sker i “experimentet” och det som organisationen redan vet och gör. Offentliga organisationer har olika förutsättningar, och är politiskt styrda verksamheter som kringgärdas av normer, avtal och lagstiftning. Att bedriva förändringsarbete innebär också ett ansvar – vad är det för förändring organisationen vill uppnå? Och varför? Det här är inte minst centralt när vi talar om förändringar i offentliga tjänster, som inte bara ska komma allmänheten till gagn, utan också produceras med hänsyn till miljön, allmänintresset och folkviljan. Mobilitetsområdet är också kringgärdat av nya aktörer och företag som saluför lösningar och tjänster som hållbara, och där det krävs kompetens att avgöra om en innovation är hållbar eller önskvärd för det offentliga att satsa på!
Avdelning/ar
- Statsvetenskapliga institutionen
- CIRCLE
- Företagsekonomiska institutionen
- Organisation
Publiceringsår
2022-12-01
Språk
Svenska
Länkar
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
Ämne
- Political Science
- Human Geography
Aktiv
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-89407-19-0