Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kris- och beredskapsplanering vid Statsvetenskapliga institutionen

Kris- och beredskapsplaneringen vid Statsvetenskapliga institutionen syftar till att skapa handlingsberedskap för en sammanhållen och tydlig ledning och att utveckla rutiner för insatser vid allvarliga händelser av varierande omfattning.

På den här sidan kan du läsa om följande:

  1. Larma vid nödsituation eller akut fara
  2. Informera prefekten omedelbart vid kännedom om en allvarlig händelse
  3. Prefekten avgör om händelsen är allvarlig nog för att en lokal krisledningsgrupp skall aktiveras
  4. Krisledning på fakultets- och institutionsnivå
  5. Gör dig nåbar för att få information i krissituationer
  6. Dödsfall eller allvarlig olycka hos en annan medarbetare eller student
  7. Kriskontakter

1. Larma vid nödsituation eller akut fara

  • Larma 112! Kom ihåg att slå "0" först om du ringer från en bordstelefon. 
  • Ring också universitetets larmtelefon på nummer 20 700. Larmtelefonen är tillgänglig dygnet runt. Universitetets larmtelefon ringer du vid otrygghet, allvarlig händelse eller vid annat behov av väktarstöd. Du hittar numret till universitetets larmtelefon på baksidan av ditt LU-kort.
  • Alla anställda har en rättighet och skyldighet att initiera kontakt med polis och räddningstjänst vid olyckor.

2. Informera prefekten omedelbart vid kännedom om en allvarlig händelse

  • Om någon vid institutionen får kännedom om en allvarlig händelse skall prefekten omedelbart informeras. 
  • Med allvarlig händelse avses vanligen en svår, oftast hastigt uppkommen situation med personella, materiella eller etiska och förtroendemässiga skador eller med överhängande fara för att skador skall uppstå, alternativt en svår situation som uppkommer genom ett smygande förlopp. Händelsen kräver omedelbara åtgärder i syfte att minimera konsekvenserna.

3. Prefekten avgör om händelsen är allvarlig nog för att en lokal krisledningsgrupp skall aktiveras

  • Prefekten avgör om händelsen är allvarlig nog för att en lokal krisledningsgrupp skall aktiveras eller om den fakultetsövergripande krisgruppen skall sammankallas vid en större och allvarligare kris som inte kan eller bör hanteras av en enskild institution/enhet.
  • Vid mindre allvarliga olyckor/händelser förväntas institutionen hantera detta inom ramen för ordinarie arbetsorganisation, exempelvis via arbetsledarinsatser eller kamratstöd. Olika resurspersoner från exempelvis institutionen, företagshälsovården, studenthälsan kan också tillkallas och bistå.

4. Krisledning på fakultets- och institutionsnivå 

  • Den fakultetsövergripande krisgruppen sammankallas vid en större och allvarligare kris som inte kan eller bör hanteras av en enskild institution/enhet. 
    Kris och beredskap | Internt Samhällsvetenskapliga fakulteten (lu.se)
    Kris- och beredskapsplan för Samhällsvetenskapliga fakulteten (PDF 489 kB, ny flik)
  • När krisorganisationen aktiveras går verksamhetsansvarig chef in som krisledare.
  • Institutionens krisledningsgrupp ska bestå av en grundbemanning med följande funktioner: prefekt (krisledare och sammankallande), ställföreträdande prefekt, biträdande prefekt och/eller studierektor, kommunikatör, HR, samt samordnare. Protokollförare ska alltid finnas och denne kan utses inom krisledningsgruppen eller vara en annan person.
  • Vid Statsvetenskapliga institutionen är husprefekten samordnare och är ansvarig för att krisplanen följs, är uppdaterad, är tillgänglig för alla som är i behov av den, samt att de olika kontaktuppgifter som finns tillgängliga i planen är aktuella. Vidare är det samordnarens uppgift att bistå prefekten i det praktiska och administrativa ledningsarbetet vid en krissituation. 
  • Beroende på krisens art kan fler funktioner kallas in, exempelvis, skyddsombud, huvudstuderandeskyddsombud och studentrepresentant. 

Kris- och katastrofplaneringen skall prioritera följande:

  • att en sammanhållen ledning och tydlig rollfördelning snabbt kan etableras;
  • att samverkan med andra aktörer sker;
  • att effektiva mediakontakter och effektiv information till allmänhet, anställda, studenter och anhöriga sker.

Målen för ingripande är att:

  • få en överblick över händelsen;
  • samordna resurser;
  • bidra till att återfå kontrollen över händelseutvecklingen;
  • minimera skador och konsekvenser;
  • vidmakthålla förtroendet för institutionen.

5. Gör dig nåbar för att få information i krissituationer

Alla anställda bör registrera numret till sin jobbmobil och/eller sitt privata mobilnummer LUCAT för att snabbt kunna få information i krissituationer. Dina privata uppgifter syns inte på webben när andra söker efter dina kontaktuppgifter.

Uppdatera dina kontaktuppgifter i LUCAT

Alla medarbetare och studenter uppmanas att ange sitt mobilnummer i Passport, så att universitetet kan skicka sms till dig om det skulle behövas vid akuta situationer.

  1. Gå in på Kontohanteringsportalen Passport (ny flik)
  2. Logga in som “Användare”.
  3. Välj “Verifiering av kontaktuppgifter”.
  4. Följ instruktionerna.

6. Dödsfall eller allvarlig olycka hos en annan medarbetare eller student

Informationsinsamling

När någon medarbetare vid institutionen får information om, eller ett rykte om, dödsfall eller allvarlig olycka hos en annan medarbetare eller student vid institutionen är det viktigt att medarbetaren tar reda på så mycket information som möjligt. För att förhindra ryktesspridning är det viktigt att information sprids snabbt och att den är korrekt. Följande frågor kan tjäna som vägledande vid informationsinsamling:

  • Vem är den drabbade personen?
  • Varifrån kommer informationen?
  • Vem har lämnat meddelandet?
  • Vad gäller meddelandet?
  • Hur kan vi återkomma till den som lämnat meddelandet?
  • Till vem och vart kan vi vända oss för att få mer information?

Handlingsplan vid dödsfall eller annan allvarlig olycka hos anställd vid Statsvetenskapliga institutionen

Information:

  • När någon medarbetare vid institutionen erhållit information om dödsfall eller allvarlig olycka hos en medarbetare skall prefekten omedelbart informeras.
  • Prefekten informerar omedelbart alla anställda på institutionen, exempelvis via e-post.
  • Prefekten, tillsammans med samordnare och annan resurspersonal vid institutionen, identifierar nätverk i vilka den drabbade personen varit aktiv och informerar dessa.
  • Prefekt, tillsammans med samordnare, informerar fakultetsledning och personalavdelning.

Arbetsuppgifter:

  • Samordnaren arrangerar lämpliga symboler för deltagande (exempelvis att levande ljus tänds i personalrum, expedition eller motsvarande och att en bild på personen ramas in och ställs ut) vid dödsfall.
  • Samordnaren ombesörjer att den drabbades telefonsamtal och e-post omdirigeras till lämplig kollega och att Lucat kontaktas vid dödsfall.
  • Samordnaren ordnar att arbetsplatsen skickar blommor till drabbad och anhöriga och krans till begravning.
  • Prefekten, tillsamman med samordnaren, anordnar vid dödsfall en minnesstund på arbetsplatsen och informerar kollegor och anhöriga om detta.
  • Prefekten representerar Statsvetenskapliga institutionen vid begravningen och informerar alla medarbetare om när denna äger rum. Alla medarbetare som önskar delta vid begravningen får göra detta under arbetstid.

Krishjälp och psykologisk första hjälp:

  • Det åligger prefekten att se till att krishjälp och krisstöd erbjuds om så behövs eller önskas.
  • Prefekten undersöker, tillsammans med samordnaren, om behov av krishjälp finns och/eller önskas och ser till att detta erbjuds de drabbade, enskilt och/eller i grupp.

Experthjälp:

Resurs- och stödpersoner som kan hjälpa till med krisstöd är:

Statsvetenskapliga institutionen:

  • Skyddsombud
  • Brandskyddssamordnare

Företagshälsovården:

Lokaler:

Lämplig lokal att samlas i är personalrummet/lunchrummet, 4 våningen, Statsvetenskapliga institutionen.

Resor och fältstudier:

Se särskild information under ”Resa i tjänsten” på Medarbetarwebben

Handlingsplan vid dödsfall eller annan allvarlig olycka hos student vid Statsvetenskapliga institutionen

Om någon av Statsvetenskapliga institutionens studenter drabbas av en allvarlig händelse/olycka eller avlider är det viktigt att det finns psykologisk hjälp att tillgå och att det finns en organisation som fungerar effektivt. För att hindra ryktesspridning är det är viktigt att information sprids snabbt och att den är korrekt.

En speciell svårighet vid hanterandet av trauman/dödsfall hos studenter och organiserandet av krishjälp är den skilda karaktären på de utbildningar och kurser som ges vid Statsvetenskapliga institutionen. Några utbildningar karaktäriseras av att studenterna känner varandra väl och har utvecklat nära relationer, medan andra kurser kännetecknas av att studenterna inte känner varandra närmare. Detta medför att krisorganisationen kan se olika ut för olika kurser och att olika medarbetare/funktioner får olika uppgifter beroende på vilken kurs/utbildning som är drabbad.

Nyckelpersoner:

  • För samtliga kurser och utbildningsprogram vid Statsvetenskapliga institutionen utgör studierektor för grundutbildningen, studievägledare och kursansvarig lärare nyckelpersoner. 
  • För kurser och utbildningsprogram i freds- och konfliktvetenskap resp. underrättelseanalys är även föreståndaren nyckelperson. 
  • För forskarutbildningen utgör studierektor för forskarutbildningen, biträdande prefekt och handledare nyckelpersoner.

Information:

  • När någon medarbetare vid Statsvetenskapliga institutionen erhållit information om dödsfall eller allvarlig olycka hos en student skall prefekten och samordnaren omedelbart informeras.
  • Samordnaren alternativt prefekten informerar aktuella nyckelpersoner samt övrig personal.
  • Vid dödsfall informerar samordnaren därtill studentkåren, LADOK och studenthälsan.

Arbetsuppgifter:

  • Prefekt, samordnare och studierektor avgör, beroende på vilken kurs den drabbade studenten läser, behovet och omfattningen av information, krishjälp och stöd.
  • Prefekt, samordnare och studierektor avgör vem av nyckelpersonerna som har mest och djupast kontakt med den kursgrupp i vilken den avlidna/drabbade studenten deltagit.
  • Denna nyckelperson ansvarar för att samling hålls med och att information ges till berörda studenter. Vilka de berörda studenter är avgörs från fall till fall och är beroende av hur väl studenterna känner varandra
  • Informationen skall delges i lämplig lokal, som också skall ha en värdig inramning med exempelvis blommor och tänt ljus. Lokalen skall vara konfessionslös.
  • Informationen kan också, vid behov, utformas som ett avlastningssamtal (”defusing”).
  • Nyckelpersonen skall också bedöma om enskilda eller grupper är i behov av ytterligare stöd och krissamtal och i sådana fall ombesörja detta.
  • Prefekt, samordnare, studierektor eller nyckelperson ansvarar för att kontakt hålls med anhöriga.
  • I händelse av dödsfall ombesörjer samordnaren att krans/blommor skickas till begravningen på Statsvetenskapliga institutionens bekostnad.

Internationella studenter:

För internationella studenter gäller, i tillämpliga delar, samma riktlinjer som ovan. Därtill har Statsvetenskapliga institutionens internationella koordinator ansvar för att studentens hemuniversitet kontaktas och att, i samråd med detta, vid behov vidta ytterligare åtgärder.

Experthjälp:

Resurs- och stödpersoner som kan hjälpa till med krisstöd är:


7. Kriskontakter Statsvetenskapliga institutionen    

Prefekt – Krisledare    
Kristina Jönsson
E-post: kristina [dot] jonsson [at] svet [dot] lu [dot] se (kristina[dot]jonsson[at]svet[dot]lu[dot]se)
Telefon: +46 46 222 89 43

Ställföreträdande prefekt och Studierektor
Rikard Bengtsson
Telefon: 046-222 89 30
E-post: rikard [dot] bengtsson [at] svet [dot] lu [dot] se (rikard[dot]bengtsson[at]svet[dot]lu[dot]se)

Kristina Gröndahl Nilsson – krissamordnare, husprefekt och skyddsombud
Telefon: +46 46 222 80 95
E-post: kristina [dot] grondahl_nilsson [at] svet [dot] lu [dot] se (kristina[dot]grondahl_nilsson[at]svet[dot]lu[dot]se)

Anhöriglista: Kontakta husprefekt/samordnare för tillgång till anhöriginformation


Viktiga andra telefonnummer i bokstavsordning


Viktig samhällsinformation