Verksamhetsplan 2025
På denna sida presenteras årets verksamhetsplan som redovisar de prioriteringar som styr Statsvetenskapliga institutionens verksamhet och de åtgärder som planeras under budgetåret med avseende på grundutbildning, forskarutbildning, forskning, arbetsmiljö, jämställdhet, likabehandling och mångfald, administration och gemensam verksamhet.
Grundutbildning
Trots besparingsåtgärder de senaste två åren ökar underskottet i grundutbildningen, till följd av urholkade statsanslag och ökade lönekostnader. Detta föranleder i sin tur ytterligare besparingsåtgärder utöver de som redan har genomförts (såsom förändring av ersättningsnivåer gällande uppsatshandledning på olika nivåer liksom lägre ersättning för examination av masteruppsatser, som infördes inför verksamhetsåret 2023). Planerade besparingsåtgärder är att kandidatuppsatser i institutionens tre ämnen skrivs i par och att antalet alternativkurser i statsvetenskap och freds- och konfliktvetenskap reduceras. Ytterligare åtgärder kan förväntas.
Vid årsskiftet 2024/25 införs ett nytt faktoromräkningssystem för undervisning. Den totala timramen för undervisning vid institutionen lämnas oförändrad, men reformen inbegriper en generell översyn av kursbudgetar på alla nivåer och som en konsekvens kommer vissa kurser att få fler timmar medan andra får färre. Ambitionen är att kvaliteten på kurserna inte ska påverkas negativt. Studenternas mentorsverksamhet kvarstår oförändrad.
Under våren kommer delar av grundutbildningen att utvärderas med hjälp av externa sakkunniga. Utbildningarna i freds- och konfliktvetenskap respektive underrättelseanalys (som inte tidigare utvärderats enligt Samhällsvetenskapliga fakultetens modell) ingår, liksom metod- och uppsatskurserna i statsvetenskap. Utvärderingen blir extra viktig med tanke på genomförda och planerade besparingsåtgärder.
Institutionen ska fortsätta stödja lärarnas pedagogiska utveckling genom att de går högskolepedagogiska kurser, deltar i olika typer av utvecklingsprojekt och/eller meriterar sig inom ramen för fakultetens pedagogiska meriteringssystem. Nya pedagogiska seminarier på institutionen planeras att genomföras för att sprida erfarenheter mellan kolleger. Ett fortsatt prioriterat område är frågan om och hur generativ AI kan integreras i undervisning och lärande på ett konstruktivt sätt och hur det påverkar olika former av examination.
Tillfälligt anställningsstopp gäller avseende professorer, lektorer och biträdande lektorer. Vikarier med visstidsanställning anställs endast i undantagsfall (till exempel i tvärvetenskapliga kurser).
Institutionens utbildning ska fortsatt ha en stark internationell dimension med goda möjligheter till lärar- och studentmobilitet. Befintliga avtal om studentutbyte revideras fortlöpande.
Efter ett flerårigt avtal med Försvarsmakten bedriver institutionen för närvarande ingen uppdragsutbildning. Ambitionen är att under verksamhetsåret 2025 arbeta för att attrahera uppdragsutbildningar till institutionen.
Forskarutbildning
Ökade kostnader och urholkat statsanslag påverkar också forskarutbildningen. Rekrytering av doktorander på fakultetsmedel kommer därför att tillfälligt pausas. Dock kommer åtminstone en doktorand att rekryteras genom extern finansiering. Mot bakgrund av att kohorten av nyrekryterade doktorander minskar under de närmsta åren kommer kursutbudet i forskarutbildningen att justeras. Det senare görs även av kostnadsskäl.
Forskarutbildningen kommer att utvärderas under våren med externa sakkunniga. Den utvecklingsplan som togs fram under 2020 på basis av fakultetens utvärdering av forskarutbildningen i statsvetenskap kommer därmed att kunna följas upp. Ett prioriterat område är fortsatt frågor kring doktoranders stress och hälsa, liksom att ge stöd i frågor om etikprövning gällande empiriska undersökningar relaterade till avhandlingsarbete.
Det allmänna forskarseminariet med inbjudna gäster från Sverige såväl som andra länder fortsätter att spela en viktig roll i forskarutbildningen om än med större betoning på lokala gäster. Detsamma gäller för institutionens olika interna arbetsseminarier som arrangeras av forskargrupperna. Forskningsinternat kommer fortsatt att ersättas med seminarier på institutionen på grund av den ansträngda ekonomiska situationen.
Forskning
Samhällsvetenskapliga fakulteten har begränsade fakultetsmedel för forskning i jämförelse med flera andra fakulteter. För att möjliggöra forskning för flertalet lärare är institutionens förmåga att erhålla extern forskningsfinansiering därför av yttersta vikt. Att stödja institutionens lärare i arbetet med att erhålla externa medel har alltid varit prioriterat, men har blivit ännu viktigare i ljuset av den ekonomiska situationen.
Institutionens forskarråd kommer därför att behöva stärka det systematiska arbetet med att stödja och vidareutveckla institutionens forskning, bland annat genom att bistå i processen att skriva konkurrenskraftiga forskningsansökningar. Detta gäller även större forskningsprogram som kan inkludera flera av institutionens forskare. I praktiken kan detta dock bli en utmaning då institutionen för närvarande har begränsade extra medel för denna typ av stöd.
I ljuset av det ekonomiska läget fortsätter strategiska diskussioner gällande omfattningen av och inriktningen på institutionens samfinansiering av externa forskningsbidrag.
Utifrån erfarenheterna från kvalitetsutvärderingen av forskning vid Lunds universitet – RQ20 – utvecklades under 2020 en ny forskningsstrategi för institutionen för åren 2021–2025. Strategin kommer att följas upp under året och ligga till grund för nästa strategi 2026–2030. De mål och åtgärder som identifierades i strategin, och som även speglades i den utvärdering av svensk statsvetenskap som gjordes av Vetenskapsrådet 2021, kommer fortsatt att vägleda arbetet för att ytterligare stärka institutionens forskning under 2025 och framgent. En central aspekt är hur vi kan arbeta för att synliggöra den omfattande och högkvalitativa publicering som sker där institutionens forskare och lärare är involverade.
På grund av den ekonomiska situationen kommer det inte att avsättas medel för att tillsvidareanställda lärare utan forskningsanslag ska kunna delta i konferenser/workshops och göra inköp av litteratur. Även den satsning som tidigare har gjorts beträffande språkgranskning av avhandlingar, böcker och tidskriftsartiklar kommer att pausas.
Under 2025 fortsätter institutionens samarbete med SASNET (Swedish South Asian Studies Network) och CFE (Centrum för Europaforskning), där medarbetare vid institutionen har olika typer av uppdrag. Därtill fördjupas samarbetet ytterligare med CMES (Centre for Advanced Middle Eastern Studies), med flera gemensamma engagemang.
Den satsning på samverkan som inleddes 2022, med ett särskilt uppdrag som samverkanskoordinator, kvarstår och utvecklas i samarbete med Samhällsvetenskapliga fakultetens samverkansråd.
Ett antal tidsbegränsade anställningar som postdoktor, finansierade av externa bidrag, kommer sannolikt att tillsättas under verksamhetsåret, liksom anställningar som forskare och projektassistenter. Arbetet med att verka för möjligheten att bli befordrad till professor fortsätter även om 2024 års process pausats. Det sker genom dialog med fakulteten och påtryckningar gentemot Lunds universitet centralt.
Arbetsmiljö, jämställdhet, likabehandling och mångfald
Institutionen fortsätter att driva ett aktivt och systematiskt arbetsmiljöarbete och arbete i frågor om jämställdhet, likabehandling och mångfald. En ny årlig handlingsplan för arbetsmiljöarbetet kommer att antas i början av året. Planen för jämställdhetsintegrering och likabehandling ses över och en ny plan planeras att antas under året. Arbetet med att främja jämställdhet och likabehandling i undervisningen fortsätter.
Därtill fortsätter kompetensutvecklingsarbetet gällande studenters psykiska ohälsa. Därutöver görs ytterligare ansträngningar för ökad transparens i fördelning av undervisningsåtaganden och för att, i bred mening, värna institutionen som en fortsatt inkluderande arbetsmiljö.
Administration, samverkan och gemensam verksamhet
Den nya, vidgade ledningsstruktur vid institutionen som infördes 2021, och som utvärderades under 2023, revideras något inför 2025. Vid sidan av prefekt och ställföreträdande prefekt, som utsetts genom val, har tre biträdande prefekter verkat: biträdande prefekt för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (tillika ställföreträdande prefekt); biträdande prefekt för forskarutbildning; respektive biträdande prefekt för samordning forskning.
Från och med 1 januari 2025 kommer biträdande prefekt för samordning forskning att upphöra. Uppdraget som samordnare för forskning kvarstår dock på 20 %. Biträdande perfekt för forskarutbildningen avslutar sitt uppdrag 1 februari 2025. Delen av uppdraget som berör doktorander flyttas över till studierektor för forskarutbildningen, som framöver kommer att kombinera uppdragen som biträdande prefekt och studierektor för forskarutbildningen (25 % + 25 %). Arbetsgivaransvaret för postdoktorer och assistenter tas över av prefekten.
En ny ekonom från institutionsservice började arbeta vid institutionen i begränsad omfattning i slutet av oktober 2024. Tjänstens omfattning ökar till ca 60 % efter årsskiftet. Institutionen får även stöd av en ekonomiadministratör.