Bramsen och Hagemann undersöker hur fredsforskning påverkar politik och praktik

Isabel Bramsen och Anine Hagemann har publicerat en ny artikel, "How research travels to policy: the case of Nordic peace research”.

Foto på Isabel Bramsen.
Docent Isabel Bramsen, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

Artikeln undersöker hur fredsforskning påverkar politik och praktik för fred i de nordiska länderna. Baserat på intervjuer med forskare och praktiker identifierar artikeln fyra "resenärer" som förbinder forskning och praktik: studenter, resultat, begrepp och forskare och diskuterar utmaningarna och potentialen i dessa olika sätt att påverka politiken.

Till artikeln i International Affairs

Till Isabel Bramsens personliga sida