DN Debatt: ”Regeringskansliet är för stort och för resursstarkt”

"Partierna bör flytta den politiska striden bort från regeringsfrågan. I stället bör striden handla om policyfrågor där möjligheterna att hitta överenskommelser mellan partierna är större." Hanna Bäck, Johannes Lindvall och Jan Teorell, alla professorer i statsvetenskap vid Lunds universitet, samt Carl Dahlström, professor och Elin Naurin docent vid Göteborgs universitet medverkar på DN: debatt med anledning av SNS Demokratirapport 2017.

"Vi föreslår därför i SNS Demokratirapport 2017 tre åtgärder som skulle öka riksdagens inflytande över beredningen av politiska beslut" skriver de vidare.

De tre åtgärderna som beskrivs i rapporten och på DN Debatt är:

1) Fler parlamentariskt sammansatta utredningar.

2)Begränsa regeringens makt över budgeten och värna riksdagens inflytande över EU-politiken.

3) Låt inte regeringskansliet bli för stort och resursstarkt.

Läs debattartikeln på DN Debatt

Länk till SNS Demokratirapport 2017