Rikard Bengtsson och Jana Wrange tar plats på IVAs 100-lista!

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) presenterar årets 100-lista med forskningsprojekt som bedöms ha stor potential att komma till nytta genom kommersialisering, affärsutveckling eller samhällspåverkan. Årets lista där Rikard Bengtsson och Jana Wrange tillsammans med Douglas Brommesson är med, lyfter forskning som adresserar teknik i mänsklighetens tjänst inom klimatomställning, energiförsörjning, välfärdsteknologi, cybersäkerhet och krisberedskap.

IVAs topphundralista, illustration.
Svartvitt porträttfoto av Rikard Bengtsson.
Docent Rikard Bengtsson, Lunds universitet.
Jana Wrange, foto.
Doktorand Jana Wrange, Lunds universitet.

Förutsättningar för ett modernt civilt försvar

När Sverige bygger ett nytt civilt försvar har förutsättningarna sedan Kalla krigets civila försvar förändrats. Hoten är nya, medborgarna har andra erfarenheter, offentlig-privat samverkan är vanligare och krisberedskapen är starkt internationaliserad.

För att undersöka komplexa förutsättningar och lägga en grund för hur det svenska civila försvaret kan utformas har Rikard Bengtsson (projektledare) och Jana Wrange, Lunds universitet gått samman med Linnéuniversitetets forskare Douglas Brommesson.

Projektet syftar till att utveckla ny kunskap om och bättre förståelse för samhällets förutsättningar att utveckla, stärka och inrikta det civila försvaret. Projektet fokuserar på hur dessa förutsättningar påverkas av förändringsprocesser i samhället på medborgarnivån, förvaltningsnivån och den internationella nivån.

Forskarna analyserar förutsättningarna på tre nivåer – medborgarnivå, förvaltningsnivå och internationell nivå. Bland annat har de studerat medborgares förtroende till myndigheters krisberedskap och hur Covid-19-pandemin påverkade medborgarnas åsikter om legitimitet och ansvar.

Att samhällsvetare blir uppmärksammade av IVA visar att gränserna mellan olika vetenskapsområden inte alltid behöver vara så strikta och att det finns potential för ett fruktbart samarbete mellan teknologer och samhällsvetare.