Party Regimes in Developing Countries

Delkurs i kandidatkursen i statsvetenskap (STVK04/05). 7,5 högskolepoäng.

Kursen ges på engelska och läses tillsammans med utbytesstudenter som söker direkt via kurskoden STVC71.

För uppdaterad information om vilka kurser som går just den termin som du är intresserad av, se: Valbara delkurser som läses inom kandidatkursen STVK04/STVK05

Kursens innehåll

Kursen jämför två typer av partisystem i utvecklingsländer. För det första fokuseras på ett antal länder i södra Afrika som för närvarande starkt domineras av ett politiskt parti: Sydafrika, Botswana, Namibia och Zimbabwe. Dessa står i kontrast till annan grupp länder från tredje världen som tidigare dominerades av ett politiskt parti, men som nu har utvecklats till flerpartidemokratier: Indien, Taiwan, Sydkorea och Mexiko.

Från denna jämförelse framträder de viktigaste frågorna i den här kursen: skulle länderna i södra Afrika som anges ovan också kunna utvecklas till stabila flerpartidemokratier, och i så fall under vilka förutsättningar skulle detta kunna hända?

Kursplan och litteraturlista hittar du på vår engelska webbplats:

Party Regimes in Developing Countries | Department of Political Science (lu.se)