Freds- och konfliktvetenskap: Grundkurs, 30hp

Grattis till din plats och välkommen till studier i freds- och konfliktvetenskap och kursen FKVA12!

Välkommen till Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet. Nedan följer information som du behöver ta del av för att ta din studieplats i anspråk. Det är viktigt att du läser igenom informationen ordentligt.

Obligatoriskt introduktionsmöte

Terminen börjar med ett obliga­toriskt introduktionsmöte 15 januari kl. 10.15–12.00. Mötet hålls i hus Eden, sal 236.

OBS! Om du uteblir från intro­duktionsmötet, och inte i förväg har anmält förhinder till studievägledningen, går du miste om din utbildningsplats. Detta gäller även om du webbregistrerat dig.

Hitta till Eden där introduktionsmötet hålls

Webbregistrering

Det är viktigt att du webbregistrerar dig för att du inte ska förlora din studieplats.

Datum och instruktioner för webbregistrering

Schema och undervisning

Det är undervisning ungefär 4 gånger i veckan under första delkursen. En del undervisning är obligatorisk. All undervisning och examination kommer att genomföras på campus.

Sök fram ditt schema i TimeEdit

Kursplan och litteraturlista

Utbildningsplanen och kursplanerna är de juridiskt giltiga dokument som styr innehållet i din utbildning. Litteraturlista är en förteckning över det material som kommer att examineras under kursen. Kurslitteraturen är inte alltid på svenska, utan förekommer även på engelska.

För att kunna tillgodogöra dig studierna på bästa sätt rekommenderar vi att du skaffar kurslitteraturen till första delkursen och ”bläddrar lite i böckerna” före kursstart. Tiden går fort och förutsättningarna för att klara studierna på ett tillfredsställande sätt är att delta i all undervisning och studera aktivt från kursens början. Det är därför viktigt att du har tillgång till litteraturen (finns även att låna på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek).

Se om din kurslitteratur finns tillgänglig för utlåning på Samhällsvetenskapliga fakultetens biblioteks webbplats

Kursens innehåll samt länkar till kursplan och litteraturlista

Lärplattformen Canvas

I Canvas kommer du som registrerad student att hitta relevant information om kursen, ditt aktuella schema, kunna lämna in examinationsuppgifter men även kunna kommunicera med lärare och med kurskamrater. Du får åtkomst till kurssidan efter din webbregistrering. Efter din webbregistrering sker en viss fördröjning från det att du registrerar dig till att du får åtkomst till din program- och kurssida i Canvas.

Till lärplattformen Canvas

Har du frågor om utbildningen kan du kontakta studievägledningen.

Föreningen för Freds- och Konfliktvetenskap (FFK)

FFK startades av studenter hösten 2023 för att stärka samhörighet, nätverkande och kunskap bland de som läser program eller fristående kurser inom freds- och konfliktvetenskap vid Lunds Universitet. Föreningen bjuder in till sin första kickoff inför vårterminen 2024. Kickoffen hålls 11-13 januari. För anmälan och betalning, se formulär nedan och annan information.

Formulär: https://forms.gle/a9bYHrR9jq3YHKSN7
Instagram: ffk_lund
Facebook: FFK - Föreningen för Freds- och Konfliktvetenskap
Mejl: ffklund [at] gmail [dot] com (ffklund[at]gmail[dot]com)

Välkommen!

Isabel Bramsen
Ämnesföreståndare

Lidija Lindoff, Mats Janér och Daniel Alfons
Studievägledare

Kontakta studievägledningen

Lidija Lindoff, rum: 231 B
Telefontid: Tisdagar och
onsdagar kl. 10–12
Telefon: 046-222 89 38

Mats Janér, rum: 233
Telefontid: Tisdagar och
torsdagar kl. 10–12
Telefon: 046-222 80 48

Daniel Alfons, rum: 232
Telefontid: Torsdagar kl. 10–12
Telefon: 046-222 89 50

Boka gärna tid med oss!
E-post:
studievagledare [at] svet [dot] lu [dot] se (studievagledare[at]svet[dot]lu[dot]se)

Här kan du läsa mer om vad studievägledarna kan hjälpa dig med!

Bostadsutlottning

Pedagogiskt stöd

Att ha en funktionsnedsättning, till exempel en synskada, dyslexi eller adhd, är inget hinder för dina studier hos oss. Du kan få olika sorters pedagogiska stödåtgärder för att underlätta dina studier.

Läs om vilket stöd du kan få på Lunds universitets centrala webbplats

Skicka in din ansökan på nais.uhr.se