Maria Hedlund

Docent | Universitetslektor

Maria Hedlund

Informationskompetens – generella färdigheter för fördjupat lärande

• Terese Anving
  • Björn Badersten
  • Linda Grandsjö
  • Jakob Gustavsson
  • Maria Hedlund
  • Karin Jönsson
  • Ann-Sofie Zettergren

Redaktör

• Malin Irhammar
  • Gunilla Amnér
  • Hans Adell

Summary, in Swedish

Förmågan att effektivt utnyttja och kritiskt förhålla sig till olika informationsresurser – ”information literacy” eller informationskompetens – är en central färdighet i det moderna

samhället. Det utgör också en allt viktigare del av lärandet i högre utbildning. Syftet med detta paper är tvåfaldigt: 1) att problematisera relationen mellan informationskompetens som

en generell färdighet och mer specifika ämnesorienterade kunskaper och färdigheter; 2) ge exempel på och utveckla redskap för lärare att på ett ämnesmässigt integrerat sätt arbeta med, utveckla och examinera studenternas informationskompetens. Ett huvudspår i framställningen är att synliggöra hur träningen i informationskompetens kan stimulera och hjälpa studenterna till fördjupade ämneskunskaper.

Avdelning/ar

• Sociologi