Johannes Stripple

Other contributions

• Caroline Mårtensson

Summary, in Swedish

Året är 2053 och den svenska regeringen har just invigt museet FOSSIL och dess första utställning ’Carbon Ruins’. År 2045 uppnådde Sverige nettonollutsläpp av växthusgaser, och blev därmed det första landet i världen att lämna den fossila tidsåldern (1849 - 2049). Två hundra år som förde med sig en otrolig välståndsökning, men också oljerelaterade konflikter och en klimatkatastrof som allvarligt hotade människa och natur. I detta sköra tillstånd av stabilitet vill museet skapa ett kollektivt minne av det liv vi lämnat bakom oss, samt uppmuntra och leda samtal kring hur ett hållbart liv på jorden ser ut.
Universitets tankesmedja LU Futura bjuder tillsammans med nätverket Narrating Climate Futures och forskningsprojektet Climaginaries in till utställningen ’Carbon Ruins’, ett museum över fossil-eran och de objekt vi lämnade bakom oss. Vi transporteras till år 2053, Sverige är världens första fossilfria välfärdsland - hur kom vi dit? Vad försvann och vad blev kvar? Hör historierna bakom objekten och föreställ dig en fossilfri framtid.

Målet med installationen är att göra den stora omställningen till ett fossilfritt samhälle greppbar. ‘Carbon Ruins’ visualiserar och reflekterar aktuell forskning och ger besökarna möjlighet att utforska hur vår tids stora utmaningar har uppstått och hur vårt sätt att leva idag försvårar eller möjliggör de förändringar som krävs för att ställa om samhället till att bli fossilfritt.

’Carbon Ruins’ handlar om klimatberättelser som representerar människors upplevelser från skilda platser, bakgrunder och åldrar. Det finns inte en framtid, utan flera framtider. Hur de realiseras beror i mångt och mycket på vårt kollektiva agerande i klimatfrågan.

Urvalet av objekt och relaterade berättelser baseras på klimatmodeller och expertis inom nätverket Narrating Climate Futures. Karaktärerna och händelserna som utgör historien har utvecklats i deltagande workshops med forskare och experter inom områdena mat, transport, stål, energi och plast.

Avdelning/ar

• Statsvetenskapliga institutionen
  • Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)
  • Lunds universitets hållbarhetsforum