

Statsvetenskap
Främsta forsknings- och undervisningsområden
- Miljöpolitik
- Transportpolitik
- Ideologi- och diskursteori
Pågående forskning och undervisning
I mitt doktorandprojekt undersöker jag vad som formar svensk miljö- och transportpolitik. Jag intresserar mig för frågor om makt och språk, framför allt i relation till övergripande idéer om hållbarhet, mobilitet och tillväxt.
Mer konkret ingår min anställning i ett projekt som syftar till att utvärdera, de så kallade, stadsmiljöavtalen. Stadsmiljöavtalen är en politisk satsning av den föregående regeringen där städer och regioner har möjlighet att söka medfinansiering till kollektivtrafiksatsningar med mål att skapa hållbara urbana miljöer.
Doktorandanställningen är ett samarbete mellan Statsvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet och Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, och jag delar därför min tid mellan dessa två arbetsplatser. För tillfället befinner jag mig dock mestadels på statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet.
Jag undervisar på kurserna MVEB15 Miljöpolitik och förvaltning (Lund) och5MH000 Miljö & Samhälle (Umeå).
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Between Growth and Sustainability : Exploring the Construction of Sustainable Mobility in Swedish Transport Policy
Elias Isaksson
(2023) Lund Political Studies
DoktorsavhandlingExploring growth as a central representation in sustainable transport discourse
Elias Isaksson
(2023) Discourse Analysis in Transport and Urban Development : Interpretation, Diversity and Controversy , p.24-38
Del av eller Kapitel i bok171 forskare: ”Vi vuxna bör också klimatprotestera”
Per Adman, Mats Alvesson, Elina Andersson, Mimmi Maria Barmark, Ebba Brink, et al.
(2019) Dagens nyheter (DN debatt)
TidningsartikelKunskapsöversikt: Stadsmiljöavtalets politiska process
Elias Isaksson, Åsa Knaggård
(2019) K2 WORKING PAPER, 2019
Working paperCrisis system : a critical realist and environmental critique of economics and the economy
Elias Isaksson
(2017) Environmental Politics, 26 p.553-555
Bokrecension