Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Dalia Mukhtar-Landgren

Dalia Mukhtar-Landgren

Docent | Universitetslektor

Dalia Mukhtar-Landgren

Samverkan som marknads­skapande – introduktionen av social impact bonds i Sverige och Finland

Författare

  • Mats Fred
  • Patrik Hall
  • Dalia Mukhtar-Landgren

Redaktör

  • Åsa Hedberg Rundgren
  • Charlotta Klinga
  • Mikael Löfström
  • Linda Mossberg

Summary, in Swedish

Det är vanligt att anta att marknad och samverkan befinner sig i motsatsställning: på en marknad ska det idealt sett råda konkurrens mellan olika aktörer medan samverkan vanligen handlar om flera aktörers gemensamma strävan mot samma mål. Stater och inte minst EU:s institutioner vidtar regelbundet åtgärder för att skapa marknader och konkurrens, och i dessa åtgärder finns ofta direkta försök att förhindra samverkan mellan aktörer. I det här kapitlet undersöker vi en process där samverkan syftar till at skapa en ny marknad inom offentlig verksamhet - en marknad för social impact Bonds (SIB). Samverkan står i detta fall inte i motsättning till konkurrens eller marknad utan är snarare en strategi som aktörer använder sig av i marknadsskapande syfte.

Avdelning/ar

  • Statsvetenskapliga institutionen
  • CIRCLE

Publiceringsår

2021

Språk

Svenska

Sidor

425-446

Publikation/Tidskrift/Serie

Perspektiv på samverkan : om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • Samverkan
  • Social impact bond
  • marknadisering

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789144143804