Produktivt motstånd vid innovationsarbete i offentlig sektor

Mats Fred och Dalia Mukhtar-Landgren, svartvitt foto.
Mats Fred och Dalia Mukhtar-Landgren, Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

Ibland beskrivs offentlig sektor, ofta av externa ”förändringsagenter”, som trögrörlig och svårföränderlig. Men att inte vilja anamma en ny tjänst eller idé kan lika väl vara rotad i en klarsynt professionell bedömning, från tjänstemannahåll, av den föreslagna förändringens brukbarhet i den offentliga organisationen. Ibland är den föreslagna innovationen helt enkelt inte så bra eller för den delen innovativ!

Detta fenomen diskuteras i artikeln "Productive resistance in public sector innovation – introducing social impact bonds in Swedish local government" utifrån teorier om produktivt motstånd och med empiriska illustrationer från försöken att lansera Social Impact Bonds i svenska kommuner.

Mats Fred & Dalia Mukhtar-Landgren

Titel : Productive resistance in public sector innovation – introducing social impact bonds in Swedish local government.

Länk till artikeln i Public Management Review.