"How Not to Write a Thesis or Dissertation"

Black and white book cover. Picture of a person holding his head between both hands.

Mikael Sundström har författat en ny bok som just kommit ut på förlaget Edward Elgar.

"Boken handlar förvisso i slutändan om att skriva bra uppsatser, men sådana böcker brukar ju ofta vara så vanvettigt tråkiga. MEN… går det kanske, frågade jag mig själv efter att ha grottat ner mig i metodpedagogik, att intressera studenter för forskningsprocessen om man till exempel refererar till Njals saga, tractor pulling, Seinfeld, the Matrix, Douglas Adams, Simpsons, Big Bang Theory och Ali G… och lägger upp en bok som en guide hur man skall göra för att misslyckas så att man blir ihågkommen på institutionen – att behärska konsten att bli en “doyen of disaster” som jag uttrycker det i texten? Det får vi förstås se – men jag vet nu att det åtminstone gick att intressera Edward Elgar för försöket – och här är den nu."

Från inledningen:

I have something to say! It’s better to burn out than to fade away!
The Kurgan (1986) quote from Highlander (movie)