Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hanna Bäck och Emma Renström om manfluencers och misogyna attityder bland unga män

Hanna Bäck och Emma Renström, foto.

Under senare år har manliga influencers (ibland kallade "manfluencers") fått stora följarskaror genom att sprida negativa åsikter om kvinnor och feminism. Dessa influencers beskriver ofta för sina manliga följare att kvinnor och feministiska rörelser utgör ett hot mot maskuliniteten och mäns sociala status. I denna artikel undersöker Bäck och Renström hur upplevda hot mot en maskulin identitet påverkar unga mäns attityder gentemot kvinnor.

I en omfattande enkätstudie med svenska män fann de att unga män som följer fler manfluencers är mer benägna att ha en avhumaniserande syn på kvinnor. I två experiment presenterade de hotfulla inlägg från en fiktiv manfluencer och fann att unga män som fick läsa sådana inlägg blev mer misstänksamma mot kvinnor och mer misogyna, jämfört med deltagare som läst mer neutrala inlägg. Resultaten tyder på att sociala medie-influencers spelar en betydande roll i att forma hur unga män tänker om och behandlar kvinnor.

Titel: Manfluencers and Young Men’s Misogynistic Attitudes: The Role of Perceived Threats to Men’s Status

Författare: Emma Renström och Hanna Bäck 

Länk till artikeln: Manfluencers and Young Men’s Misogynistic Attitudes: The Role of Perceived Threats to Men’s Status | Sex Roles