Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hallå där Ian Manners! Låt oss höra lite om den nya kursen Political Cinéma...

Ian Manners, foto.

Professor Ian Manners som också är aktuell för att han installeras som professor imorgon, undervisar tillsammans med Joel Abdelmoez på kursen Political Cinéma.

– Varför Cinéma och inte Cinema?

 Kursen heter Political Cinéma för att påminna oss om att "cinéma" är både produktion och projektion av filmer. År 1895 använde bröderna Lumière först cinématographe-filmsystemet (en kamera, projektor och filmskrivare samtidigt) för att göra och visa sina kortfilmer. Så kursen analyserar både hur cinéma representerar och konstruerar samtida politik för en allmän publik.

– Det här är ju en ny kurs på institutionen, hur går det? Jag antar att det inte bara är popcorn och underhållning...

  Detta är en ny kurs på 'C-nivå' / 'Kandidatnivå' som driver studenterna att både tänka över de olika deldisciplinerna i statsvetenskap och tänka utanför boxen för konventionell politik för att analysera kulturpolitik och politisk kultur. Kursen går jättebra, som en "Aktivt lärande" (studentcentrerad) kurs får studenterna möjlighet att läsa litteraturen och se filmerna i små grupper utanför seminarierummet. Sedan deltar vi i gruppbaserat lärande, diskussion och plenarsessioner inne i seminarierummet. 

– Har revolutionen redan tv-sänts, relaterat till "ibland är sanning märkligare än fiktion"?

 The revolution will not be televised (Gil Scott Heron, 1970), men kritiskt tänkande revolutionärer antar cinémas kulturella språk över hela världen. För att bara ge tre exempel:

  1. "Anonymous Mask" hämtad från filmen V för Vendetta (2005) bärs vid politiska demonstrationer mot tyranni över hela världen sedan filmen släpptes.
  2. "Trefingerhälsningen" hämtad från filmen The Hunger Games (2012) används av prodemokratiska rörelser i Sydostasien sedan 2013, inklusive Thailand, Myanmar, Kambodja och Filippinerna.
  3. Den röda dräkten i The Handmaid's Tale (2017) bärs av demonstranter mot kvinnoförtryck över hela världen, inklusive USA, Argentina, Irland och Storbritannien sedan 2017.

I Political Cinéma är sanningen konstigare än fiktion med filmen Wag the Dog (1997) som visas dygnet runt på serbisk TV när Nato genomförde bombkampanjen 1999, strax efter att Clinton-Lewinski-skandalen briserade. Filmen Contagion (2011) skildrar i klinisk detalj de politiska konsekvenserna av en global influensaepidemi som liknar COVID-19-pandemin. Den auktoritära regeringens språk i George Orwells 1984 (film som släpptes 1984) används nu flitigt i populärkulturen (t.ex. Big Brother-tv-serier) och av högerextrema partier och regeringar, som Orwells "Newspeak" som finns i Trump-administrationens "alternativa fakta".

– Vilken film hittills i kursen skulle du säga har väckt den mest överraskande diskussionen?

 De mest överraskande diskussionerna i kursen har handlat om de fem mainstreamfilmerna Tomorrowland (2015), Black Panther (2018), In Time (2011), Syriana (2005) och Arrival (2016) som handlar om miljöpolitik, postkolonial politik, politisk ekonomi, internationell konflikt och internationell politik.  

– Nu med nya tekniska sätt att manipulera och producera falska videor, ser du en ny era av propagandafilmer?

 Användningen av datorgenererade bilder (CGI) karaktärer som prinsessan Leia / Carrie Fischer i Star Wars: Rise of Skywalker (2019), Rachel / Sean Young i Blade Runner 2049 (2017) och Harrison Ford i Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)  visar att med nya tekniska sätt att manipulera och producera övertygande cinéma och videor är det mycket troligt att vi redan har gått in i en ny era av propagandafilmer,  som förutspåddes i Wag the Dog (1997).

– Vad mer vill du dela med dig av om kursen och din undervisning?

 Kursen i Political Cinéma handlar inte bara om filmer och deras genomslagskraft – det handlar om att förstå att populär- och politisk kultur är beroende av varandra och formar vår förståelse av "Det politiska" (gränserna för vad som räknas som politik) och "Statsvetenskap" på ett sätt som de flesta otränade analytiker ännu inte har tänkt på. Studenter som går kursen upplever en studentcentrerad inlärningsupplevelse som uppmuntrar dem att förstå och analysera utanför boxen för traditionell statsvetenskap genom en "capstone-kurs" (en kurs som skär över konventionella gränser inom statsvetenskap) som fungerar som passande slut på deras kandidatstudier.


Till kurssidan för Political Cinéma

Professorsinstallation den 17 mars: möt Ian Manners!

Till Ian Manners personliga sida

Till Joel Abdelmoez personliga sida