"Felaktiga fakta sprids om institutionens policy"

"Folk har blivit felinformerade om hur den akademiska friheten ser ut på Lunds universitet."
Pernilla West och Carl Granklint Rask, studentrepresentanter i institutionsstyrelsen om kurslitteraturdebatten.

I en intervju i Kvartal utvecklar de sitt resonemang i en intervju efter att Judith Butlers kommentarer blivit nytt stoff i debatten:

"Det är synd att felaktig fakta sprids om institutionens policy. Vår policy säger enbart att läraren ska motivera varför en litteraturlista innehåller mindre än 40 % skrivet av kvinnor. Policyn innebär endast att en lärare ska tänka efter om hen valt ett litterärt verk av ett visst kön utefter patriarkala normer eller utefter att verket är det bästa i ämnet. Svårare än så här är det inte."

Läs hela intervjun i Kvartal