Den demokratiska potentialen hos civilsamhällesorganisationer i Nordmakedonien

Milka Ivanovska Hadjievska, foto.

Milka Ivanovska Hadjievska publicerade just ett kapitel i Handbook of Civil Society and Social Movements in Small States om den demokratiska potentialen hos politiskt och socialt orienterade civilsamhällesorganisationer i Nordmakedonien. Låt oss ta reda på mer - här är några frågor till Milka:

För någon som inte är insatt i ämnet, hur ser den nuvarande demokratiska situationen ut i regionen nu?

– Länderna på västra Balkan har, trots inledande demokratiseringsansträngningar, förblivit hybridregimer, och några av dem upplevde anmärkningsvärd auktoritär väckelse under det senaste decenniet. Klientelism, korruption och polariserad politisk sfär kännetecknar alla länder i regionen. Den rättsliga miljön för det civila samhällets verksamhet är i stort sett gynnsam, men civilsamhällesorganisationer har upplevt smutskastningskampanjer från politiker som påverkar deras offentliga image negativt och de kämpar kontinuerligt med sin ekonomiska hållbarhet.

Vad är mest angeläget när det gäller att stärka civilsamhällets organisationer, att fokusera på institutionella demokratiska effekter eller på individuella demokratiska effekter?

– Stora ansträngningar har lagts ned på att göra institutionerna mer inkluderande för det civila samhällets organisationer i beslutsprocessen. EU-integrationsprocessen har möjliggjort en relativt sett öppnare möjlighetsstruktur för civilsamhällesorganisationernas inflytande på nationell nivå, men det finns brister när det gäller öppenhet, offentliggörande av samråd i rätt tid och påskyndat beslutsfattande i politiskt känsliga frågor. Det civila samhällets organisationers förmåga att aggregera och överföra valkretsarnas intressen har inte utvecklats tillräckligt, och att bygga upp kontakter med medborgarna bör vara en prioritering för det civila samhällets organisationer, eftersom detta kommer att förbättra civilsamhällesorganisationernas legitimitet i allmänhetens och beslutsfattarnas ögon.

Bör EU och andra givare fokusera på att stödja politiskt eller socialt orienterade civilsamhällesorganisationer i regionen?

– EU och andra givare bör fortsätta att stödja kapacitetsuppbyggnadsprogram för både socialt och politiskt inriktade civilsamhällesorganisationer i Balkanländerna. Socialt orienterade civilsamhällesorganisationer är särskilt viktiga eftersom de tillgodoser samhällenas dagliga behov och hjälper till att upprätthålla sociala nätverk på lokal nivå, som kan mobiliseras i tider av behov, vilket bidrar till social sammanhållning och motståndskraft. I kapitlet konstateras, mot förmodan, att socialt orienterade civilsamhällesorganisationer har mindre kapacitet att involvera medlemmar, vilket bidrar mindre till individuella demokratiska effekter. Givare kan göra mer för att stödja den organisatoriska kapaciteten hos dessa typer av civilsamhällesorganisationer.

The democratic potential of politically and socially oriented CSOs: The case of North Macedonia

By Milka Ivanovska Hadjievska

Abstract

The chapter investigates the democratic potential of politically and socially oriented civil society organizations (CSOs) to engage citizens and articulate citizens’ interests in the policymaking process in North Macedonia. To do so, the chapter reports on the responses of CSOs to a survey which sought information on the extent to which organizations involve members in organizational activities and internal decision-making processes. The survey also enquired about the engagement of the respondent CSOs in different types of political activities. Based on the interest group and civil society literature, and the specific conditions for CSOs in a small state like North Macedonia, politically oriented groups are more likely to contribute to institutional democratic effects, while socially oriented CSOs are more likely to contribute to individual democratic effects. The results of the survey show that even though politically oriented CSOs comprise a smaller section of the population, they have greater democratic potential than socially oriented CSOs, possibly because the latter have fewer funds and human resources at their disposal. This suggests that the long-term investment by the European Union and foreign donors in CSO development in North Macedonia had a positive impact on the organizational capacities of politically oriented CSOs and on their democratic potential.

Chapter: The democratic potential of politically and socially oriented CSOs

Book: Handbook of Civil Society and Social Movements in Small States