Bäck om polarisering och regeringskriser

Leder polarisering i partisystemet till fler regeringskriser? Finns det institutionella regler som kan motverka sådana destabiliserande effekter? Hanna Bäck har tillsammans med Henning Bergmann och Thomas Saalfeld försökt besvara den frågan i en jämförande analys av 28 Europeiska demokratier.

I artikeln ”Party-system polarisation, legislative institutions and cabinet survival in 28 parliamentary democracies, 1945–2019”” som nyligen har publicerats i tidskriften West European Politics kan du läsa mer om studiens resultat.

Läs artikeln på tandfonline.com

Hanna Bäcks personliga sida