Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Agneman och Bianco-Chevrot om Marknadsinstitutioner och moral

Påverkar marknadsinstitutioner vår moral? En ny studie som bygger på experimentella data från Grönland tyder på att de gör det, men inte på det sätt som man kanske skulle förvänta sig.

Gustav Agneman in Grönland, foto.

Författarna hittar bevis för att marknadsekonomin generaliserar vår moral; studiens deltagare som exponerats för marknadsinstitutioner visar på en lägre grad av ingrupp/utgrupp-diskriminering i moraliska besluts-experiment (jämfört med deltagare som verkar i den traditionella jägar-, samlar-, och delnings-ekonomin).

Läs mer om studien genom att klicka på länken nedan.

Författare: Gustav Agneman / Esther Bianco-Chevrot

Titel på publikationen/artikeln: Market Participation and Moral Decision-Making: Experimental Evidence from Greenland

Länk till publikationen/artikeln: https://academic.oup.com/ej/advance-article-abstract/doi/10.1093/ej/ueac069/6712329

Gustav Agnemans profil i Lunds universitets forskningsportal