Varför pratas det så lite om EU i Sverige?

OUTREACH FÖR VÅRA FORSKARE: På torsdag, 27 augusti, vid Europaforum Hässleholm, diskuterar Maria Strömvik och f.d. EU-minister Birgitta Ohlsson varför det pratas så lite om EU i Sverige.

Ur programmet:

11.00-12.30 Är vi rädda för att prata om EU?

Trots att gemensamma beslut i EU påverkar vår vardag i allt högre grad, handlar det offentliga samtalet allt mindre om EU. Vad beror detta på och vad får det för konsekvenser? är det ett problem för demokratin om vi inte förmår tala om den politiska arena som påverkar så gott som alla stora politiska beslut?

Maria Strömvik, Lunds universitet - ansvarig utredare för EU-demokratiutredningen;

Birgitta Ohlsson (FP) f.d. EU-minister

Moderator: Jan-Olof Bengtsson, journalist och krönikör

Seminariet avslutas med en paneldebatt och elever från Hässleholms Tekniska Skola ställer frågor.