Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skovgaard om fossila bränslesubventioner och klimatet

Jakob Skovgaard har, tillsammans med Harro van Asselt, skrivit artikeln “The Politics of Fossil Fuel Subsidies and Their Reform: Implications for Climate Change Mitigation”. Artikeln har publicerats i tidskriften "Wiley Interdisciplinary Reviews - Climate Change". I artikeln undersöks de klimatpolitiska konsekvenserna som uppkommer vid subventioner av fossila bränslen.

Politik som stödjer användning eller produktion av fossila bränslen (till exempel kol och bensin) finns praktiskt taget i alla länder i världen. Genom att granska litteraturen om fossila bränslesubventioner hävdar artikeln att trots klimat- och ekonomiska fördelar har det varit svårt att reformera sådana subventioner. Detta beror på att politiska faktorer, inklusive speciella intressen samt hur sådana subventioner presenteras, är avgörande för utvecklingen. 

Det växande antalet framgångsrika reformer i utvecklingsländer har drivits av ekonomiska mål snarare än hänsyn för klimatet, även om de på internationell nivå huvudsakligen har adresserats som klimatpolitiska ämnen.

För att förstå om reformer för fossila bränslen kan användas som klimatpolitik är det nödvändigt att analysera i vilken utsträckning internationella institutioner, inklusive klimatinstitut, kan påverka reformer för fossila bränslen.

Läs mer på wires.wiley.com

Jakob Skovgaards personliga sida