Ny hedersdoktor: Expert på kvinnor i fredsprocesser

Sammansatt bild på Lunds domkyrka och Jacqui True

Kvinnor i fredsprocesser är ett av de fält som Jacqui True, en av Lunds universitets nya hedersdoktorer, forskar inom.

Jacqui True är professor i Statsvetenskap och Internationella relationer vid Monash University i Australien. Hennes forskning fokuserar på kvinnor i fredsprocesser och hennes forskningsartiklar inom global styrning, jämställdhet i fredsbevarande arbete och feministiska forskningsmetoder är bland de mest citerade artiklarna i världen. I hennes nuvarande forskning tittar hon på mönster vid systematiskt sexuellt våld i krigshärjade länder i Asien och Stillahavsområdet.

Jacqui True har hjälpt till att bygga upp ett konsortium av organisationer som arbetar med att inkludera kvinnor i fredsprocesser. I flera år har hon samarbetat med seniora forskare vid Lunds universitet. Dessutom är hon redaktör för den snart utgivna handboken om kvinnor, fred och säkerhet (Oxford University Press) där flera statsvetare vid Lunds universitet har bidragit.

Jacuie True kommer att tilldelas utmärkelsen vid en ceremoni i Lunds domkyrka den 25 maj.

Jacqui Trues personliga sida finns på monashgps.org