Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hedling om berättarteknik i kommunikationen av EUs utrikespolitik

Elsa Hedling har nyligen publicerat artikeln ”Storytelling in EU public diplomacy: reputation management and recognition of success” i tidskriften ”Place Branding and Public Diplomacy”.

Studien introducerar en analysram utvecklad för att förstå betydelsen av berättarteknik i kommunikationen av utrikespolitik till allmänheten. Berättarteknik i detta sammanhang handlar om att dra nytta av dramaturgiska sätt att förmedla känslor och identitet i internationell politik. 

Den empiriska studien fokuserar på EU’s försök att engagera medborgare i EUs utrikespolitik sedan 2016. Studien visar är att nya möjligheter till att nå medborgare genom berättarteknik på sociala medier är högt värderade i kommunikationen av EUs utrikespolitik. 


Läs artikeln Storytelling in EU public diplomacy: reputation management and recognition of success

Elsa Hedlings personliga sida