Demokrati och korruption

Jan Teorell har tillsammans med Kelly McMann, Brigitte Seim och Staffan Lindberg författat artikeln "Why Low Levels of Democracy Promote Corruption and High Levels Diminish It". Artikeln har publicerats i tidskriften “Political Research Quarterly”.

Enligt gängse teoribildning borde mer demokrati leda till mindre korruption, men vad de flesta empiriska undersökningar visar är att lite demokrati faktiskt leder till mer korruption jämfört med total frånvaro av alla demokratiska institutioner.

En svaghet med tidigare studier är dock att både varken begreppet demokrati eller korruption har disaggregerats i sina analytiska komponenter.

Genom att göra detta visar detta papper, baserat på V-Demdata från 173 länder 1900-2015, att det kurvlinjära sambandet mellan demokrati och korruption uppstår som ett resultat av hur olika komponenter av demokrati påverkar olika komponenter av korruption.

Läs artikeln på journals.sagepub.com

Jan Teorells personliga sida