Björn Östbring har disputerat

Björn Östbring står utanför byggnaden Eden och håller i sin avhandling.

Den globala flyktingkrisen ställer Sverige inför svårhanterliga politiska och moraliska frågor kring migration, mänskliga rättigheter och nationalstaten. Olika perspektiv på dessa frågor inom politisk teori behandlas av Björn Östbring i sin avhandling som han försvarade idag.

I den politiska debatten går det att skönja att mycket grundläggande normativa föreställningar står mot varandra. En dragkamp mellan å ena sidan en partikularistisk etik och en nationell syn på staten, där de egna medborgarnas intressen och samhällsgemenskap sätter gränser för vilka åtaganden som Sverige kan ha, och å andra sidan en universalistisk etik som fokuserar på mänskliga rättigheter och humanitära behov och som ifrågasätter den nationalstatliga ordningens exkluderande konsekvenser.

I avhandlingen behandlas denna motsättning inom ramarna för liberal politisk teori. Liberalismen antas vanligen vara universalistisk till sin natur, och är således i grunden kritisk till nationalstaters sätt att prioritera vissa människors intressen framför andras på vad som betraktas som moraliskt godtyckliga grunder. Men frågan är inte fullt så enkel. Företrädare för så kallad liberal nationalism argumenterar att både liberal teori och praktik bör acceptera att socialliberala och liberaldemokratiska institutioner förutsätter ett större mått av ömsesidig identifikation, tillit och solidaritet bland samhällets invånare än vad som vore möjligt i en värld organiserad efter universalistiska principer.

Björn Östbring

Björn Östbring försvarade sin avhandling "Migrationspolitiska dilemman. Om idealism och realism i liberal politisk teori" idag den 1 mars kl 10.15 i Edens hörsal, Paradisgatan 5H, Lund. Opponent var professor Ludvig Beckman, Stockholms universitet.

Björn Östbrings personliga sida

Migrationspolitiska dilemman. Om idealism och realism i liberal politisk teori